We don't need no education
We don't need no
thought control
No dark sarcasm in the
classroom
Teachers leave them
kids alone
(verz Pink Floydov, s katerim se začenja knjiga Zakaj
postajajo naši otroci tirani)
Počitnice so, večer je, pijem janežev čaj ob Anni Calvi in
spravljam se k pisanju bloga. Prijazen počitniški dan je za menoj. Dopoldan
delavnica za otroke v knjižnici, kosilo (pojedla sem zadnjo čokoladno peno po receptu iz risanke :-b), obisk pri babici, dediju in zlatemu
Branu v Pekrah, odhod Črička k atiju, nato pa rekonstrukcija Čričkove sobe -
beri odstranjevanje igrač, ki niso več
aktualne in malo prestavljanja pohištva, kar, priznam, pogosto počnem, ko je
treba v glavi kakšno stvar razčistiti… Nekaj, kar sem prelagala na počitnice,
ker je bilo tole tako rekoč nemogoče umestiti v natrpan urnik. Biti razvezan
namreč prepogosto pomeni, da v dneh, ko je otrok doma, večino časa nameniš njemu, ko
je pri očetu pa delaš stvari, ki bi jih v normalni familiji počel ob otroku
(pospravljanje, čiščenje in ja, tudi služba, ki si jo danes očitno vsi nosimo
tudi domov). In tako je zmeraj premalo časa za, recimo temu "generalne" posege.
Če še enkrat preberem prejšnji odstavek, je iz zapisanega precej jasno, da je večina energije nas mam usmerjena v otroke. Naj
se še tako trudimo, da si je treba vzeti čas zase, da se trudimo teči, hoditi
na Pohorje, brati knjige, se družiti s prijatelji… In prav to naj bo iztočnica
za to, o čemer želim danes razglabljati v mojem pomladnem blogu – otroci in
vzgoja.
Zelo malo knjig o vzgoji je zašlo (dobesedno) v moje roke
in prav vse sem že začela brati s skepso v glavi, dokler jih nisem kmalu nehala
brati. Ker pa sem mama ločenka in si domišljam, da sem zaradi specifične
situacije še za kak dodaten odtenek bolj od običajnih staršev (to, kaj so
običajni starši, verjetno zahteva poseben blog…) obremenjena z vzgojo otroka in
tem, kaj narediti, da se razvije v zadovoljnega, pametnega in prijaznega
človeka (moji trije ultimativni cilji…), sem pač poskusila. Ob vsakem od
nasvetov, ki sem jih v teh parih knjigah dobila, so bile moje misli približno
take: »Kako nenavadno! Težko razumem (blondy me…), zakaj avtor predlaga to in
to, ampak dajmo poskusiti, morda se obnese!« Ker je bila stvar pogosto že v
teoriji na zelo trhlih temeljih, v praksi pa so se temelji popolnoma sesuli,
sem tovrstne knjige zelo kmalu nehala brati. Za navržek so nasveti iz ene
knjige pogosto diametralno nasprotovali tistim iz druge knjige. In ja, priznam,
teh nekaj knjig na temo vzgoje, ki so se znašle v mojih rokah, iz vseh naštetih
razlogov nikoli nisem prebrala do konca.
Pred časom pa je nova sodelavka, s katero se, kako bizarno, nisem
še nikoli imela priložnost osebno pogovarjati, poslala mejl, naslovljen na vse
sodelavce. Da naj preberemo knjigo nemškega avtorja Michaela Winterhoffa z
naslovom »Zakaj postajajo naši otroci tirani«. Ne vem, kako točno je bil
formuliran njen mejl, spomnim pa se, da je pisala o nekakšni povezavi knjige z
v zadnjem letu močno razvpitim slovenskim filmom Razredni sovražnik, o katerem
je bilo med profesorji veliko govora. In nekaj v mejlu me je prepričalo, da sem
knjigo še isti hip rezervirala v knjižnici in jo že prihodnji dan pričela
brati.
Že po parih straneh je postalo jasno, da je knjiga milijone
svetlobnih let oddaljena od običajnih knjig o vzgoji, po še nekaj straneh pa
sem lahko že z gotovostjo trdila, da me je knjiga močno presunila, šokirala in
v nasprotju z ostalo tovrstno literaturo tudi prepričala do te mere, da ni bilo
govora o tem, da jo preneham brati.
Avtor, sicer pedopsihiater, začenja knjigo s podatki o tem,
da se v njegovi ambulanti v zadnjih letih drastično povečuje število
mladostnikov, katerih stopnja duševne zrelosti ostaja na stopnji največ
triletnega otroka, zaradi česar po njegovem ne morejo več vzpostaviti
nemotenega odnosa s svojim okoljem. Knjiga je polna konkretnih primerov otrok
in mladostnikov, ki te enostavno ne puščajo hladnega, ker so, milo rečeno,
grozljivi. Pa ne grozljivi na način, kot da gre za primere, ki se dogajajo nekje
daleč proč od nas, ampak so prikazani tako slikovito, da je takoj jasno, da se
dani primer zagotovo odvija tudi kje blizu tebe. Avtor ves čas tudi navaja, da
opisani primeri niso posledica klasičnih travm v stilu premalo ljubezni, premalo
pozornosti, revščina, alkoholizem, droge in kar je še podobnih stanj, na katere
ljudje še dandanes najpogosteje pomislijo, ko slišijo za otroka s težavami. Vse
to je statistično gledano (!) preživeto. Nasprotno - depresija, anksioznost,
agresivnost itd. so danes najpogosteje prisotne pri mladostnikih, ki so bili v
otroštvu ljubljeni in so bili deležni dovolj pozornosti svojih staršev.
Kljub temu pa so ti otroci po avtorjevem mnenju postali vzgojitelji svojih staršev in z njimi lahko
po mili volji upravljajo. Razlog za to se ne skriva v prirojeni zlobnosti,
ampak v tem, da ti otroci svojega vedenja sploh niso zmožni občutiti kot
napačnega. In prav takšni otroci naj bi se razvili v tirane. Takšni mladostniki
niso sposobni dojemati okolja kot omejitve svojega lastnega jaza, zato bodo imel zmeraj
težave znajti se v družbi, ki nenehno zahteva priznavanje omejitev.
Dodajam nekaj tem, ki se v knjigi ves čas ponavljajo in so
name naredile najmočnejši vtis. Strnila sem jih v sedem sklopov.
SE OTROK RAZVIJA SAM? ALI LAHKO OTROK SAM ODLOČA?
Starši pogosto slišimo koga od bližnjih (babice, dedki…mimogrede
avtor jim v knjigi namenja posebno pozornost…), da naj otroka pustimo, da bo že
prišel čas, ko bo otrok sam od sebe ugotovil, kaj je prav in kaj ne. Winterhoff
pa pravi, da smo starši tisti, ki moramo
v času otroštva izbirati, kaj je prav in kaj ne, ne pa da zelo svobodno izbiro
prepuščamo otrokom, češ da je zanje dobro, da se sami odločajo. Otrok starše mora zaznavati kot naravno
avtoriteto, kar pomeni kot omejitev lastnega jaza, kajti le tako lahko oblikuje
duševne funkcije, ki so odločilne za to, da otrok pozneje v življenju razen
matere in očeta sprejema tudi druge avtoritete. Starši moramo v tem pogledu
ravnati avtonomno in se ne usmerjati po otroku ter se le odzivati na njegovo
vedenje. Starši moramo biti za otroke naravna meja frustracij, da lahko otrok
razvija frustracijsko toleranco in se kasneje pravilno odziva na frustracije,
ki pač so del normalnega življenja.
Napaka tiči v tem, da
se je v glavah tistih, ki imamo pravico vzgajati, uveljavila podoba sveta, ki
je posameznega človeka v njegovi individualnosti izvzela iz refrenčnega sistema
družbe in mu hotela priznati skoraj neomejene možnosti samouresničitve. Otrokom
naj bi odrasli več ne govorili, kaj je zanje dobro in kaj slabo, to je bilo
preprosto interpretirano kot nedopustna indoktrinacija. Vendar je absurdno
izhajati iz predpostavke, da se človeška duševnost razvija samodejno in je v
nekem trenutku v odraslosti tako dozorela, da je človek sam dorasel zahtevam
življenja.
Pozitivne duševne
funkcije se oblikujejo v otroštvu in nikakor ne samodejno in brez vpliva
okolja, temveč nasprotno – predvsem tudi tako, da otroška duševnost odraslo
osebo zaznava kot omejitev lastne
individualnosti. Z naraščajočo starostjo postaja nato vse pomembneje, da na
položaj OMEJITVE stopi VZOR, se pravi, da otroci duševne funkcije prepoznavajo
pri starših in jih nato z neprestanim urjenjem lahko razvijejo tudi sami.
CILJ VZGOJE
Cilj vzgoje otroka je
možnost osamosvojitve in sposobnost medčloveških odnosov!
Prav v šolah se v tem
oziru na žalost dela zelo neučinkovito. Kajti učenje osnovnih oblik vedenja kot
»poslušanja«, »pozornosti«, »sodelovanja« se lahko smiselno opravi šele takrat,
ko obstajajo ustrezna pravila, ki te učinke omogočajo. Jasno bi torej moralo
biti, da učenci govorijo samo takrat, ko so na vrsti in so prej dvignili roko,
da ostanejo na stolu in se ne sprehajajo po razredu, ali da je ukvarjanje z
mobijem med poukom prepovedano.
Ta ali oni otrok med
poukom venomer govori, posluša glasbo ali počne stvari, ki prav tako povzročajo
hrup in nimajo nič opraviti s poukom. Čeprav je občuten kot neprijeten, velja
za pojav, s katerim se je treba sprijazniti, se pravi kot nekaj »normalnega«.
STARŠI VS. UČITELJI/VZGOJITELJI
Kar sledi, je bilo na žalost videno večkrat iz prve roke….
Starši pritožbe otrok
nad učitelji praviloma interpretirajo tako, da je moral ta učitelj narediti
nekaj narobe…. Posledica te perspektive na učno osebje in šolo kot institucijo
na splošno je naraščajoči protest proti nivoju obremenitev v šoli. Zahtevni
učitelji , ki vztrajajo pri določenih strukturah, veljajo tako rekoč za
reakcionarne, kar je posledica skozi stoletja vse bolj prevrednotenega pojma
avtoritete, ki zbuja izključno negativne konotacije. Starši te učitelje
občutijo kot hladne, nedostopne in neljubeznive do otrok. Namesto da bi z njimi
uskladili pogled na otroke in lastno ravnanje z njimi in poleg tega
razpravljali o učnih metodah itn., se s pritožbami obračajo na ravnatelje in
šolske inšpektorje. Zgodil se je načelni nesporazum, ki tako definira
strukturo: nad otroki se izvaja pritisk, ki ga ne morejo vzdržati. Pri tem pa
je spregledano, da je zadeva ravno obratna: jasne strukture namreč ponujajo
zanesljivo usmerjenost in tako otroke razbremenijo odvečnega pritiska.
FRUSTRACIJSKA TOLERANCA
S postavljanjem
sorazmerno zahtevnih nalog, ki vsaj
za nekaj časa preprečijo zadovoljevanje potreb, ki prinašajo izključno ugodje,
zavestno spodbujamo otrokovo frustracijsko toleranco. Oblikovanje zdrave
duševnosti v bistvenem delu temelji na soočenju
s konflikti. S pomočjo konfliktov otroci spoznajo, kaj je prav in kaj narobe, kažejo jim smer.
Vse nižja
frustracijska toleranca prinaša s seboj vse manjšo delavnost, dejstvo, ki nas v
vsej svoji razsežnosti v oči zbode šele, ko pomislimo, da to velja tako za
poklicno življenje kakor tudi za zasebno sfero. Posledica vsega tega je
razpustitev trdnih struktur. Pogostost ločitev na partnerskem področju je na
primer povezana z brisanjem teh struktur, kar spet vodi do vse večjega števila
samskih odraslih in tudi staršev, ki otroke vzgajajo sami, z vsemi težavami, ki
jih ta položaj prinaša tudi otrokom.
VAJA DELA MOJSTRA – ZAKAJ SE DUŠEVNE FUNKCIJE OBLIKUJEJO LE
S STALNIM URJENJEM
Odločilno je, da…več
kot je urjenja, toliko samodejnejše so funkcije. Le tako je mogoče, da človek
pridobi potrebne duševne funkcije, ki so nujno potrebne za to, da obstaja kot
bitje, vključeno v družbene procese.
Na primeru učnih navad
to pomeni, da jih moramo zahtevati vedno znova, da se lahko avtomatizirajo kot
temeljna funkcija. Oblikovati jih morajo tako starši kot učitelji, in to pač ne
deluje, če bo otrok lahko prvič sam odločil, kdaj želi opraviti svoje domače
naloge, in bo odrasli skušal drugič z otrokom že razpravljati o vsebinsko
težkih vprašanjih, čeprav ima še težave s samim učnim procesom.
Nujnost stalnega
treninga sicer ni omejena na izoblikovanje duševnih funkcij, temveč se prav
tako nanaša na vsakdanja opravila, kot na primer pospravljanje mize po zajtrku
ali telesno higieno.
Da ne bo nesporazumov:
otroci so sami po sebi vedoželjni, radi se učijo, se tega celo veselijo… Kljub
temu morajo biti vodeni. Učenje pri tem pogosto sestoji iz ponavljanja. Zato je
pogosto dolgočasno in še pogosteje zares naporno. To je razlog, da se ga otroci
izogibajo, če od njih ni zahtevano od zunaj.
Duševni predpogoji za
uspešno učenje, torej na primer ustrezno učno vedenje, morajo biti urjeni, in
sicer pri vseh otrocih enako. Otrok ne more kar sam mirno poslušati, sedeti,
čakati, govoriti samo, ko ga pozovejo. Vse to je treba učiti, uriti, vedno
znova in kar naprej. Tako bi morala pri domačih nalogah v prvem razredu ob
otroku sedeti odrasla oseba in otroka ljubeče, ampak odločno voditi, v idealnem
primeru z velikim nottranjim mirom. Pozneje bi bilo dobro, če bi otrok ves čas osnovne
šole domače naloge vedno opravljal v bližini referenčne osebe, ker je delo pri
tej starosti vezano na osebo.
ZA KOGA SO OTROCI »PRIDNI«?
Otroci se lahko
optimalno razvijajo le ob čustvenem odnosu in ustrezni navezanosti na svoje
starše. Otroci, sposobni medčloveških odnosov, se tako najprej razvijejo za
svoje starše. To čisto konkretno na primer pomeni, da petletnik, ki pomaga pri
pospravljanju mize, tega ne počne funkcionalno, torej ne zato, da bi ustvaril
pogoje, da se bo nato lahko jedlo, ampak počne to izključno za svoje starše. Prav
tako se otrok v šoli uči za učitelja in – še – ne za življenje (to sledi šele
na višji starostni stopnji).
KAKO NAJ SE NA OTROKA ODZIVAMO STARŠI
Problem: starši se ne
odzivajo več na stvari, ki jih njihov otrok naredi, temveč poskušajo razumeti,
kaj počne, in nato pojasniti, kaj bi morda lahko naredil bolje. Izboljšana
oblika otrokovega vedenja naj bi se izoblikovala s spoznanjem in razumevanjem
pojasnila; kam to vodi, lahko vidimo na vseh malih pošastih in tiranih, ki nas
obdajajo.
Sama bi k temu problemu dodala še tega, da imamo novodobni
starši pogosto slabo vest, če se na otroka razjezimo in mu ne ugodimo. Če me je
Winterhoff v kaj resnično prepričal, me je prepričal v to, da ni nič narobe s
tem, da se na otroka razjezim, ko je to potrebno. V resnici bi moralo biti
takole:… pomembno je, da se pozitivnega
vedenja svojega otroka vidno veselim in ob
negativnem vedenju prav tako jasno pokažem svojo slabo voljo, na primer
tudi s tonom svojega glasu. Ob tem moramo vselej upoštevati načelo, da mora
biti otrokova referenčna oseba v svojih odzivih kar najbolj DOSLEDNA in JASNA,
saj se bo otrok iz zrcaljenja tako najhitreje učil. Pozitivni stranski učinek,
ki nastopi tako rekoč samodejno, je ta, da tako otroku dajem tudi VARNOST, medtem
ko je pri zelo spremenljivih odzivih otrok lahko vznemirjen, posledica tega pa
je pomanjkanje proženja ustreznih duševnih funkcij…. Pri malčkih morajo biti ta
čustva vsekakor pospremljena z BESEDAMI,
starši morajo torej eksplicitno povedati, da se v ustreznem trenutku jezijo in
veselijo. Prav tako morajo biti z besedami pospremljeni tudi čustveni izrazi
otroka.
Ni komentarjev:
Objavite komentar